Kas ta GROŽIO ENCIKLOPEDIJA ir kodėl ją svarbu skaityti?
11Pasikalbėkime apie kosmetiką. „Grožio enciklopedijoje“ telpa visa įdomi informacija, kurią sukaupiau aš ir kiti mūsų komandos nariai rašydami „Kosmetikos DNR“ tinklaraštį. Pažadu, tai bus pats įdomiausias pokalbis apie grožio ir odos priežiūros industriją, o perskaičius „Grožio enciklopedijos“ įrašus, požiūris į kosmetikos priemones daugiau niekada nebus toks, koks buvo iki šiol. Nors kosmetikos priemonių yra kiekvienuose namuose, mes dar labai mažai žinome apie tai, ką iš tiesų naudojame savo kūnui. Nors jau išmokome perprasti maisto produktų etiketes, bet dar labai retai pabandome išsiaiškinti, ką reiškia sudėtingi cheminiai medžiagų pavadinimai ant kosmetikos indelių nugarėlės. Nežinodami sudėties, apie perkamą produktą nežinome visiškai nieko, skirtingai nei kosmetikos gamintojai , kurie apie mus žino... beveik viską. Didelės pinigų sumos yra leidžiamos svarbiausiam šiuolaikinio verslo įrankiui – informacijai. Tyrimai, apklausos, socialinių tinklų surinkta informacija, lojalumo kortelės ir kiti šaltiniai leidžia kosmetikos industrijai pažinti savo klientus. Tuo galima paaiškinti kosmetikos industrijos sėkmę – pelnai auga kiekvienais metais, o jau 2017-aisiais grožio ir kūno priežiūros industrijos vertė pasieks 487 milijardus eurų (1). Kosmetikos gamintojai apie mus žino daugiau nei draugai, šeimos nariai ir net mes patys. Jie žino ne tik kiek uždirbame, bet ir kaip pinigus išleidžiame, jie analizuoja kur kas daugiau nei vien tik mūsų kosmetikos naudojimo įpročius, bet ir bando nuspėti mūsų didžiausias baimes, slapčiausius troškimus, aiškinasi mūsų silpnybes ir kompleksus. Jie žino kokį produktą sukurti ir kaip jį pateikti, kad mes pirktume. Ir mes perkame, perkame, perkame...
Nors jau išmokome perprasti maisto produktų etiketes, bet dar labai retai pabandome išsiaiškinti, ką reiškia sudėtingi cheminiai medžiagų pavadinimai ant kosmetikos indelių nugarėlės.
Gamintojai gerai žino, kad mažomis raidėmis surašyta priemonių sudėtis yra per daug sudėtinga paprastiems naudotojams, todėl siūlo geriau suprantamus reklaminius šūkius, retai turinčius ką nors bendro su tikrove ir dažnai prasilenkiančius su sveiku protu. Populiaraus dermatologinės kosmetikos gamintojo reklama skelbia apie kremą, „koreguojantį veido kontūrus“, o kompanija, prisistatanti kaip vienas prabangiausių prekės ženklų pasaulyje, tikina, kad jų serumas „gerina porų reljefą“. Tokio teksto neparašytų nė vienas chemikas ar dermatologas. Reklamų kūrėjai neturi nė menkiausio ketinimo papasakoti apie tikrą kosmetikos priemonių poveikį, jie tiesiog stengiasi sukelti asociacijas, sužadinti emocijas ir vaizduotę, kitais žodžiais tariant, bando įteigti – tos ar anos priemonės jums reikia! Pirkėjai reklaminius šūkius painioja su tikra informacija, ne tik todėl, kad jiems trūksta žinių, bet ir todėl, kad nori tikėti, jog naujas kremas iš tiesų padės išlyginti raukšles. Šią žmogišką silpnybę žino ir išnaudoja gamintojai. Žmonės paprasčiausiai nori tikėti stebuklais. Geresnio žodžio negalima rasti tikėjimui, kad naujas ingredientas gali atsukti laiką atgal ir išlyginti raukšles, reguliuoti hormonų veiklą ir išgydyti spuogus, veikti vidinę odos struktūrą ir panaikinti celiulitą. Gaila, bet nėra stebuklingų ingredientų ar priemonių, o jei būtų kitaip, mes apie tai tikrai žinotume. Tokie atradimai paprasčiausiai sukeltų tikrą revoliuciją kosmetikos pasaulyje, pavyzdžiui, plastinė chirurgija tiesiog išnyktų – kam gultis ant operacinio stalo, jei lygia oda galima džiaugtis pasinaudojus kremu?
„Grožio enciklopedija“ nėra skirta demaskuoti kosmetikos industrijos, priešingai – tai pasiūlymas su ja susipažinti. Nors kartais ji gali apgauti, bet to ji niekada negalėtų padaryti, jei vartotojas neleistų. Tai mes tikime, kad reklamose besišypsančių modelių oda yra tobula, o sraigių sekreto serumas pavers mūsų odą lygia. Tai mes perkame, naudojame, džiaugiamės ir nusiviliame, dažniausiai taip ir nesupratę, ką iš tiesų naudojome. Kosmetikos pasaulis nepaprastai įdomus – tūkstančiai skirtingų ingredientų padeda chemikams sukurti išskirtinių, įdomių ir veiksmingų priemonių, kurios ramina, gydo ir saugo mūsų odą, padeda išspręsti įvairias problemas, leidžia jaustis ir atrodyti gražiau. Dėmesio vertų priemonių yra daugybė, bet jas reikia atrasti milžiniškoje ir vis augančioje pasiūloje.
Kosmetikos pasaulis nepaprastai įdomus – tūkstančiai skirtingų ingredientų padeda chemikams sukurti išskirtinių, įdomių ir veiksmingų priemonių, kurios ramina, gydo ir saugo mūsų odą, padeda išspręsti įvairias problemas, leidžia jaustis ir atrodyti gražiau.
Kosmetika džiugina arba nuvilia todėl, kad pamirštame, jog viskas turi dvi puses. Kai kalbame apie kosmetiką, esame linkę į kategoriškumą: „man patinka, vadinasi, kosmetika gera“, „natūralu-gerai“, o „sintetiniai ingredientai-pavojingi“ ir pan. Kosmetikos supratimui reikia žinių ir išminties, vadovaujantis vien emocijomis geras priemones pasirinkti labai sunku. Normalu, kad ne kiekvienas kosmetikos naudotojas nori plačiai domėtis kosmetikos ingredientais ir jų deriniais, industrijos subtilybėmis ir dermatologija, bet kiekvienas turėtų žinoti, kad kosmetikoje viskas turi dvi puses: veiksmingi ingredientai ir jų produktai pasižymi pašaliniu poveikiu, natūralūs ingredientai nėra geresni už sintetinius ir ne visi geri produktai, išliaupsinti aplinkinių ar rekomenduojami specialistų, tinka individualiai jūsų odai. „Kosmetikos DNR“ skaitytojai puikiai iliustruoja tas dvi kosmetikos puses: dalis skaitytojų iš viso nesupranta, kam reikalingas tokio pobūdžio tinklaraštis apie kosmetiką. Pasak jų, jiems niekada nėra pasitaikę, kad kuri nors kosmetikos priemonė erzintų ar alergizuotų, kimštų poras ar kitaip netiktų. Jie piktinasi ingredientų lentelėje pamatę keliolika odą dirginančių ingredientų. „Šią priemonę nuolatos naudoju ir ji niekada neerzino mano odos“, - rašo jie. Tačiau įsivaizduokite kitą dalį skaitytojų, kurie net ir po smulkmeniškų mūsų aprašymų ir įkyrių įspėjimų, įsigyja 5 žvaigždutėmis įvertintas priemones ir vis tiek patiria neigiamas odos reakcijas. Susirašinėjame ir bandome atrasti, kurie ingredientai gali erzinti odą, kartais pavyksta atrasti, o kartais ne. Akivaizdu, kad mes ne tik esame skirtingi savo išvaizda ir charakteriu, bet ir mūsų oda skirtingai reaguoja į tuos pačius ingredientus, todėl tai, kas yra „gera“ kosmetikos priemonė šimtams, vienam gali būti „bloga“. Dažnai sulaukiu klausimų, tai kokie kosmetikos ingredientai yra „geri“, o kokie „blogi“? Atrodo, nieko sudėtingo išvardinti bent 10 gerų ir 10 žalingų ingredientų. Tačiau užduotis iš tiesų yra kur kas sudėtingesnė, nes vienas ir tas pats ingredientas gali būti ir „geras“, ir „blogas“, priklausomai nuo priemonės, kiekio, funkcijos ir visos formulės. Pavyzdžiui, „Kosmetikos DNR“ dažnai perspėju apie alkoholio žalą odai, tačiau jei šis ingredientas naudojamas antibakterinei funkcijai ir tik tikslinėms zonoms – tai tikrai geras pasirinkimas. Odai identiškas drėkiklis hialuronas maloniai drėkina ir gaivina odą, bet mokslininkai perspėja, kad šio ingrediento nauda minimali – jis negali išlyginti raukšlių, nes dėl didelės molekulinės masės paprasčiausiai negali patekti į gilesnius odos sluoksnius. Tiesa ta, kad tokių faktų galėčiau papasakoti apie daugelį ingredientų ir tai yra dar viena priežastis, kodėl kategoriškai vertinti kosmetikos negalima.
Kai tik pradėjau rašyti tinklaraštį mano tikslas atrodė paprastas – rasti sau ir skaitytojams sudėtis, kurios būtų saugios, t.y. sukurtos vien tik iš saugių ingredientų. Pagal įvairių kosmetikos svetainių pavyzdį suskirsčiau ingredientus į tris kategorijas ir tikėjausi, kad to užtenka, jog išsiaiškinčiau, kurios kosmetikos priemonės vertos dėmesio, o kurių geriau vengti. Nieko panašaus. Ką tik parašiau apžvalgą akių tušui, kuriame vos 3 vidutiniškai saugūs ingredientai iš 24. Teoriškai, tokia priemonė turėtų būti saugi, bet viršuje esantis ingredientas stipriai erzina akis, o pati lipni ir sunkiai nuvaloma tušo masė gali alinti blakstienas. Nors sudėtis atrodo pakankamai saugi, dėl kitų trūkumų produktas gavo žemą įvertinimą. Taigi mano planas nepasiteisino ir ingredientų lentelė tapo ne išsigelbėjimu, o tik dar vienu informacijos šaltiniu, kuris įtakoja apžvalgas, bet yra tik viena iš vertinamų kosmetikos savybių. Neseniai sulaukiau klausimo, ar „duočiau nukirsti galvą už savo apžvalgas?“ Tikrai, ne. Kaip ir minėjau, kosmetikos pasaulis nėra tik juodas ar baltas. Apžvalgos nėra skirtos teisti ar aukštinti kosmetikos priemones, tai tik patraukli skaitymui forma, leidžianti apibendrinti visą informaciją. Pradinė tinklaraščio idėja buvo nieko nerašyti, tik pateikti krūvas lentelių. Tačiau toks puslapis nesulaukė jokio populiarumo. Apžvalgų rašymas buvo būtinas, norint, kad informacija pasiektų interneto naudotojus. Tačiau puslapio pagrindinis tikslas nėra nuomonės išsakymas, svarbiausia mūsų komandai yra informacijos rinkimas ir pateikimas kosmetikos vartotojams jiems suprantama kalba. O „Grožio enciklopedijos“ tikslas yra sukurti ir perduoti skaitytojams žinių „burbulą“. Tame „burbule“ tampriai susijungs visi girdėti, skaityti ir žinomi faktai apie kosmetiką, odą ir sveikatą. Stengėmės, kad visa informacija būtų kuo „šviežesnė“, nes šiame mokslo amžiuje, beveik kiekvieną dieną sužinome ir atrandame vis naujų dalykų. Jei kai kurie pateikiami faktai nustebins ar privers suabejoti, kviečiame tikrinti šaltinius, nes radome tikrai šaunių ir naudingų tyrimų, straipsnių bei knygų, kurios leis plačiau pasidomėti rūpimomis temomis. Tikimės, kad nuorodų skaičiukais išmargintas tekstas „nebadys“ akių, tiesiog norėjome parodyti, kad nekuriame savo teorijų, o tik kaupiame ir analizuojame rimtą mokslinę informaciją.
Perskaitę „Grožio enciklopedijos“ įrašus daugiau niekada neabejosite savimi įžengę į kosmetikos parduotuvę. Daugiau niekada neklausite konsultančių nuomonės, nestovėsite bejėgiškai prieš pilnas lentynas, neeksperimentuosite su savo oda, nenusivilsite priemone ir nepastatysite jos į lentyną, kartu su kita nenaudojama kosmetika. Turėdami pakankamai žinių ne tik savarankiškai galėsite išsirinkti geriausiai sau ir šeimai tinkančias kosmetikos priemones, bet ir galėsite diktuoti savo sąlygas gamintojams. Jei pirkėjos jau šiandien nustotų pirkti tonikus, kurių pagrindą sudaro alkoholis, jau po kelių savaičių jų gamyba būtų sustabdyta. Šiandien pirkėjai dar nėra išrankūs ir reiklūs, nors tai jie išlaiko milžinišką ir sėkmingai augančią industriją. Šiandien dar kosmetikos industrija diktuoja pirkėjams ką pirkti, bet gal jau artimiausioje ateityje ši situacija pasikeis, jei pirkėjas žinos, kaip jam išsirinkti būtent tai, ko reikia odai.
Gero skaitymo! Kiekvieną savaitę ieškokite naujo įrašo;)
(1) „PRNewswire“, Global Beauty Care Products Industry 2012-2017: Trend, Profit, and Forecast Analysis, September 2012
2016-09-26 at 07:24
2016-09-26 at 07:23
2016-09-26 at 07:23
2015-12-10 at 10:03
2015-12-02 at 07:21
2015-11-23 at 14:26
2015-11-23 at 10:41
2015-11-18 at 22:27
2015-11-18 at 21:21
2015-11-18 at 13:36
2015-11-18 at 13:18